Nem kímélik a termékbemutatós cégek a nyugdíjasokat - A jogszabályok szigorodtak, de még mindig kijátszhatóak!



A jogalkotó hiába próbálja visszaszorítani a termékbemutatós cégeket a jogszabályok módosításával, szigorításával, sajnos még mindig hihetetlen vásárlásokra veszik rá az idős embereket. „Természetesen” továbbra is a közérzet/egészségjavító készülékek viszik a pálmát, melyekből egyre többféle termék létezik a piacon többszázezer forintos vételáron.



Hiába a jogszabályi szigorítás, mégis meghívják a vásárlókat a termékbemutatókra, melyek viszont jogilag már nem minősülnek annak, mert ugyan nem néz ki a helyiség üzletnek, de sok esetben bejelentett telephelyről, központról van szó. Itt bemutatják a terméket, kiemelve, hogy milyen betegségek kezelésére alkalmas kifejezetten. (Olyan betegségekről van szó, melyek idős korban gyakorlatilag mindenkit érintenek.)

Sok esetben a helyszínen ajándékokat is ígérnek a vásárlás mellé. Érdemes tudni, hogy a jogszabály csak azt tiltotta meg, hogy az árubemutatóval egybekötött termékértékesítéshez kapcsolódóan nem lehet ajándék juttatását, illetve ajándéksorsolást reklámozni.
Tilos az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés során pénzügyi szolgáltatás nyújtása, azaz fogyasztói hitel közvetítése. Mivel a termékbemutatókon részt vevő fogyasztók általában nem rendelkeznek elegendő anyagi erővel az itt kínált termékek megvásárlásához, ezért a szervezők körében bevált gyakorlat, hogy fogyasztói hiteleket is közvetítenek a részükre. Ugyanakkor a hitelszerződés megkötését követően a fogyasztó a pénzügyi intézménnyel kerül jogviszonyba és nemfizetés esetén súlyos jogkövetkezményekkel kell számolnia.

A szabályozás kiskapuja, hogy a hitelközvetítés kizárólag a jogilag termékbemutatónak minősülő rendezvény esetében tiltott tevékenység, ha viszont jogilag nem termékbemutatón járt a fogyasztó, akkor ugyanúgy köthetnek vele hitelszerződést. Így előfordulhat, hogy egy 400 ezer forintos termékért 48 hónap futamidővel számolva közel 580 ezer forintot kell visszafizetni. Az idős vásárlók mindent aláírnak a helyszínen, a konkrét összegeket már meg sem nézik, hiszen elfáradnak a több órás bemutató végére, és bíznak abban, hogy szóban mindent elmondtak nekik, a papírt nem is kell elolvasni. Amikor pedig hetekkel később megérkezik a termék az ajándékokkal, és a fizetendő csekkekkel, akkor döbbennek rá, hogy ezt nem tudják majd fizetni. Nincs félretett pénzük, a nyugdíjból pedig nem tudják havonta kigazdálkodni a törlesztőrészleteket. Ki sem bontják, nem is használják a termékeket, de hiába viszik vissza, a cégek nem hajlandók lemondani a bevételről. Nem bontják fel a szerződéseket, a vásárlónak ki kell fizetni a szerződéses árat.

A fő probléma, hogy ha jogilag nem termékbemutatón járt a fogyasztó, akkor nem illeti meg a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog sem.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint továbbra is fel kell lépni minden olyan értékesítési forma ellen, mely a kiszolgáltatott fogyasztók megkárosítására irányul.

Forrás: 2018. 05.10. Jogi Fórum/FEOSZ